Ad + Iz

Karya Dari Eury Athena

APA KATA HEROIN?


"Kau bercakap senang la, Qhuz. Aku yang menanggung ni yang rasa sengsaranya. Aku tak sanggup nak lukakan hati orang. Aku juga tak sangup nak lukakan hati sendiri. Benda-benda berkaitan hati dan perasaan ni bukannya boleh ditentukan dengan teori buku. Ia rumit, abstrak, di luar kemampuan…."

APA KATA HERO?



"Adry, kenapa bukan aku? Kenapa Farriel yang berhati batu tu yang jadi suami kau?" keluhnya.

Ad + Iz - Bab 10

BAB 10

"NANTI aku cium, baru kau tau…."

"Hmmm… cium! Macam ni…."

"Psttt! Adry!"

Lengan terasa disiku. Hilang dah muka Farriel dari anganku. Sibuk betul la minah sorang ni! Aku baru nak ulang tayang peristiwa Hari Ini Dalam Sejarah kelmarin.
Aku toleh kiri. Kepala aku gerakkan. Kedua-dua belah kening kuangkat. Mengisyaratkan pertanyaan. Apehal?

"Kau dah start study untuk final exam? Paper Encik Azfar ni kau dah study?"

Final exam? Dengar aje dah nak tercirit-birit rasanya. Erin, kau memang perosak day dreaming aku!

"Kau ingat aku ni ‘hadap’ sangat ke dengan Encik Azfar tu sampai nak study paper dia cepat-cepat? Final lagi sebulan la," perliku.

Erin mencemik. Buat la muka cipan tu selalu-selalu, nanti naik kedut kat muka mula la gaduh cari kedai facial, krim anti penuaan la….

Erin, Erin… minah ni muda tiga tahun dari aku. Tapi dia langsung tak nak panggil aku ‘kakak’, ‘sis’ atau panggilan yang sewaktu dengannya. Aku pun tak harap sangat dia hormat aku sampai tahap macam tu. Rasa macam aku baya-baya dia aje. Rasa muda, jadi muda, memang muda. Eh, lain macam aje tagline tu. Katanya muka aku nampak macam budak-budak. Bila aku tunjuk IC, dikatakan pejabat pendaftaran salah cetak. Isk isk isk….

Tu belum lagi aku declare yang aku dah kahwin dengan Farriel. Masa aku cakap aku dah kahwin, dia kata dia tak percaya. Dia cakap mati hidup semula pun dia tak percaya sebab aku tak ada gaya macam orang dah kahwin. Agak-agaknya, gaya orang dah kahwin tu macam mana, ek? Malas nak panjangkan cerita, aku sua aje sijil nikah aku. Sepuluh minit mulut dia ternganga. Nganga kecik takpe la jugak, ni nganga besar! Aku agak muat kut kalau tikus mondok masuk dalam mulut dia.

"Eh, Encik Azfar tu tak la teruk sangat tau! Penerima anugerah lecturer paling hensem dan berkaliber tiga semester berturut-turut! Kau aje yang buta pancaindera. Mana nak dapat laki yang ada pakej macam tu sekarang ni?"

Aku mencemik. Kalau dah suka tu, aku cakap apa pun akan di‘tongsampah’kan. Baik aku diam. Jimat air liur, kurang dosa. Nota kat layar putih aku salin. Eh, dah berapa slide aku tertinggal ni? Farriel punya pasal la ni!

"Dah la hensem, baik, jujur…"

"Amanah, cekap, bersih," sampukku.

"Ha! Betul la tu! Lepas tu dia ada kerja tetap, kereta pun besar, rumah besar…"

"Dia dah kahwin, Erin!"

"Pembetulan! Dia duda. Isteri dia dah meninggal dua tahun lepas."

"Tapi dia ada anak. Anak dia pun dah besar."

"Ha! Itu bonusnya. Anak ready made! Kalau kau kahwin dengan dia, cuci kaki aje kau masuk rumah…."

Kahwin? Berapa banyak kali pulak aku nak kahwin?

"Banyak kau punya cuci kaki. Silap-silap, kau yang kena ‘cuci’ dengan anak dia."

Erin ‘panjang’kan muka.

"Ala… budak baru masuk tadika. Bukan susah mana pun nak handle. Aku pernah jaga lima anak buah sekali gus. Senang aje!"

Kelas yang tadinya hingar dengan soal jawab antara classmates aku dan Encik Azfar tiba-tiba jadi senyap sunyi.

"Adrianna! Erin! Ada apa-apa yang kamu nak kongsi dengan saya atau classmates kamu?" soal Encik Azfar dengan lantang.

Berpuluh-puluh pasang mata tertumpu ke arah kami. Aku siku Erin. Erin siku aku balik. Alamak… kena gulai la aku!

"Atau mungkin awak nak ulas apa kaitan teori kapitalisme oleh Karl Marx dan kaitannya dengan ekonomi dunia?"

Aku menggeleng beberapa kali. Berdoa bukan nama aku yang dipanggil.

"Adrianna! Try your luck."

Dush!

Macam tengah jalan atas red carpet kat Grammy Award aje bila semua orang menoleh ke arahku. Aku sengih, tunjuk gigi putih yang tersusun berbaris.

Aku? Humargh ai…! Tak khatam lagi baca teori mamat berjambang berdahi luas tu. Asal buka buku aje, mengantuk. Asal mengantuk aje, aku tengah buka buku. He he he! Isk… takkan nak goreng (tipu)! Fakta tu! "Aaa… Karl Marx tu…"

"Encik Azfar, time’s up! Budak untuk next class dah tak sabar nak masuk tu," tegur Mifzal dengan nada rendah. Cara berhemah menegur.

Mifzal kenyit mata ke arah kami. Mamat ni memang mesra alam dengan semua orang.

Asalnya dia nak mengayat aku. Bila aku jual mahal, dia tukar arah pada Erin pulak. Nampak macam playboy, tapi dia okey gila.

Encik Azfar menoleh ke arah sekumpulan pelajar yang dari tadi kelihatan dah over excited nak masuk ke dalam dewan kuliah.
Yes! Selamat aku…!

"Okey, kelas tamat! Adrianna dan Erin, kamu ikut saya ke pejabat!"

Ala… kena jugak ke? Sah la kena bebel ni! Nasib cuping telinga aku tebal.



"AKAK dengan abang ni kenapa? Pandang-pandang. Jeling-jeling. Senyum-senyum. Lepas tu pipi masing-masing blushing aje! Kena sampuk dengan hantu mana masa keluar malam hari tu?"

Tret tet tet tet! Macam peluru machine gun Hana menyoal.

"Mana ada!" jawab aku dan Farriel serentak.

Mata kami bertentangan lagi. Segera kularikan mata ke bawah.

Mushroom soup yang berbaki, aku hirup perlahan. Sesekali bila mata aku dan Farriel bertembung, ada rasa hangat singgah di hati. Kami tak pernah sebut apa-apa pasal malam tu. Malam tu habis macam tu aje. Lepas berkejar satu padang, strolling pulak kat taman, main kat taman permainan kejap, kami balik. Tidur. Dan masih jadi anjing dan kucing bila bangun keesokan harinya. Cuma kami masing-masing dah semakin hilang taring dan kuku. That kiss, no one ever mention it. Not even once. Anggap macam tak pernah jadi aje. Walaupun aku ada banyak benda nak tanya kat dia, tapi kadang-kadang lebih baik diamkan diri dari bercakap.

"Kak, Abang Aril… makan la piza ni! Asyik Hana aje makan. Gemuk la Hana macam ni!"

Aku menggeleng. Sepotong dah lepas masuk dalam perut tadi. Cukup. Kang muntah, siapa nak jawab?

"Hana makan la. Kita keluar nikan memang semata-mata nak gembirakan hati Hana. Supaya Hana tak tarik muka empat belas sebab asyik kena tinggal sorang-sorang kat rumah aje," pujuk Farriel.

Hana sengih. Hana memang manja dengan Farriel.

Ringtone lagu Happy Happy dari OST (original soundtrack) My Girl riang melalak (berbunyi) dari dalam tas tangan. Satu-satunya lagu yang boleh mendesak jariku untuk segera menekan butang menjawab. Sebab lagu ni boleh bagi degup jantungku cepat dua kali ganda dari biasa, emosi terganggu, lamunan direntap dan menimbulkan rasa cemas kalau tak dijawab dengan cepat. Butang hijau segera aku tekan.

Farriel dan Hana masih berbual sambil menghabiskan potongan terakhir piza.

"Helo. Assalammualaikum."

"Waalaikumsalam. Adrianna?" balas si pemanggil di hujung talian.

Siapa ek? Sungguh aku tak cam suara si pemanggil. "Ya, saya. Maaf, siapa ni?"

"Mama ni."

Mama mana pulak ni? Mama mia? Mama Bosan?

"Tengku Khalidah. Mama Aril."

Ooo… baru aku tau.

"Adry dengan Hana ke tu?"

"Haah."

"Kalau boleh, jangan sebut nama mama depan dia. Mama takut dia mengamuk pula bila tau mama call Adry pasal dia."

"Okey. Ada apa tu, Tengku?" soalku perlahan.

Farriel dan Hana langsung tak hiraukan aku. Suasana Pizza Hut yang bising seolah-olah menenggelamkan perbualan aku dan mama Farriel.

"Adry, panggil mama dengan panggilan mama. Adry kan dah jadi menantu mama."

Aku terkesima mendengar permintaannya. Rasa janggal pula dengan panggilan sebegitu, apatah lagi dengan kemesraan yang cuba diwujudkan ini. Selama ni, Tengku Khalidah bersikap dingin dengan aku. Ye la, siapa la aku ni di mata keluarga kerabat tu. Sekadar meminjam ‘latar belakang’ Marina Irriani untuk dipadankan dengan namaku yang sebaris itu.

"Ya, mama. Ada apa hal tu?" soalku perlahan.

Tiba-tiba aje call. Selalu aku balik ke banglonya, tak ada pulak dia teringin nak bercakap dengan aku.

"Mama dapat tau, Hana sekarang tinggal di rumah Aril dan Adry. Jadi mama nak minta Adry tolong pujuk Hana supaya balik semula ke rumah."

"Mmm… Adry akan cuba pujuk dia tapi Adry tak boleh janji la dia akan ikut cakap Adry."

"Takpe. Janji Adry cuba," pinta mama tegas.

"Baiklah," jawabku.

"Kalau macam tu, terima kasih. Mama ada kerja ni. Kita sembang lain kali aje, okey? Assalammualaikum."

"Waalaikumsalam."

Butang merah aku tekan sebelum handphone kusimpan kembali di dalam tas tangan.

"Siapa, kak? Skema aje bunyi ayat."

Aku tak jawab pertanyaannya. Sebaliknya, "jom kita pergi shopping lagi!"

Hana menjerit mendengar pelawaanku.

Farriel dah garu kepala. Apa taknya, semua perbelanjaan hari ni ditaja khas oleh kad kreditnya. Mau botak kepala kalau ikutkan selera Si Hana ni bershopping.



"PERSEKITARAN luar perniagaan terdiri daripada persekitaran, persaingan, politik dan undang-undang, ekonomi, teknologi, sosio budaya masyarakat setempat, institusi kewangan dan keadaan global persekitaran antarabangsa. Persaingan bermaksud bla bla bla…"

"Woi, Ad!"

Bacaanku terhenti. Wajah kuangkat dari buku. Aku toleh ke belakang. Ke arah muka bengang Farriel. Meja kerjanya yang tak sampai sedepa dari aku, bersepah dengan pelbagai jenis dokumen. Rambut lurusnya yang tadinya elok tersisir, dah serabut macam dilanda dek Taufan Katrina.

"Apa?" soalku kasar.

"Berapa banyak kali kau nak baca benda yang sama? Masuk ke tak masuk dalam otak kau tu bila kau baca benda tu berulang-ulang? I almost dozed off bila dengar those words berulang-ulang, tau tak!"

"Habis tu… kata suruh belajar. Ni belajar la ni!"

Belakang badan aku sandarkan ke sliding door. Kaki dah berlunjur di lantai balkoni kat master bedroom.

Ni la aku malas nak belajar. Nak-nak lagi depan Farriel. Ada aje nak dikomen, dikompelinnya. Itu tak kena. Ini tak kena. Tension aku! Nasib Hana masih bermastautin kat rumah ni. Kalau tak, mati kena kerat dua puluh satu pun aku tak hingin masuk dan tidur dalam bilik ni; walaupun bilik ni ada balkoni yang strategik tempatnya untuk nak menebeng. Kepala kudongak ke atas. Melihat langit malam. Cerah tanpa awan mendung. Mata mula mengira bintang yang berterabur.

"Kut ye nak belajar pun, biar la betul gayanya. Ni baca macam tu, bila nak ingatnya?"

"So, apa cadangan kau?"

"Cadangan ditutup," ejeknya.

"Bagus!"

Mata jatuh pada perenggan di buku. Membaca semula apa yang tertera di situ.

Ktuk! Kepala terasa diketuk.

"Woit! Apa main ketuk-ketuk kepala ni? Ingat tak bayar zakat ke?"

"Kau tak pernah belajar buat nota ringkas ke? Pernah dengar pasal peta minda? Kreatif la sikit bila belajar tu, so takde la telinga aku ni sakit dengar kau ‘membaca’. Faham?"

Kepalaku diketuk lagi dengan pensel mekanikalnya.

Kepala aku gosok perlahan. "Bak kertas!"

Tapak tangan aku tadahkan pada Farriel.

Farriel agak terkejut. "Buat apa?"

"Kata suruh buat nota ringkas." Mata kujegilkan.

"Kertas kau mana?"

"Tinggal kat bilik!"

"Ambik la!" Farriel dah buat muka bengang.

"Malas. Nanti Hana nampak, masak aku nak kelentong (tipu) dia. Bak la kertas!"

Farriel campak buku sketch betul-betul sebelah aku. Bagi baik-baik tak reti agaknya.

"Iz, ni sketch book. Bukan kertas."

"Habis tu, dalam sketch book tu tak ada kertas ke?"

"Kertas A4 biasa tak ada ke?"

"Kat almari. Ambik sendiri!" Farriel mengarah jari ke rak buku di sudut bilik.

Alahai… malasnya! Buku sketch Farriel aku buka juga akhirnya. Isk, betul kata Hana. Mamat ni memang pandai melukis la. Muka pertama, lakaran motor berkuasa tinggi. Muka kedua, lakaran kereta Ferrari. Muka ketiga, lakaran watak komik yang aku tak pasti apa namanya. Muka keempat, lakaran lelaki dan perempuan kat tengah padang.
Sketch book dirampas. Farriel bangun dari kerusi. Terus menapak ke rak buku. Menyimpan sketch booknya. Satu bundle kertas putih A4 diambil dari rak dan dihulurkan padaku. "Guna ni!"

Aku sambut pemberiannya. Angkat bahu dua tiga saat. Dan aku terus menulis di atas kertas. Dari ekor mata, aku lihat Farriel curi-curi pandang ke arahku dari meja kerjanya. Bila dilihatnya aku masih terkial-kial membuat ‘nota ringkas’, dia bangun dan duduk di lantai bilik. Buku dan kertas di tanganku dirampas.

"Ad, buat nota bukan salin semula apa yang ada dalam buku. Tapi kau ambik isi penting dan kaitan dengan apa yang kau belajar dalam bab sebelum atau seterusnya."
Aku angguk kepala, tanda faham akan kata-katanya.

Farriel membenamkan muka ke buku rujukanku. Membaca seketika sebelum melakar sesuatu di kertas. Kemudian kertas dengan rajah di atasnya itu dihulurkan padaku.

"Macam nikan ringkas. Tapi kau kena make sure la kau tau huraian setiap elemen-elemen persekitaran luar dan dalam perniagaan tu. Nanti blank pulak menjawab soalan esei," ujarnya.

"Ooo… macam ni. Tau dah aku!"

Sehelai kertas aku ambil. Mula melakar peta minda untuk bahagian lain.

"Kalau kau nak lagi menarik, lukis gambar yang berkaitan dengan fakta kau nak tulis. So, bila kau ingat gambar aje, kau terus ingat fakta-fakta dia. Faham?"
Aku gerak kepala ke kiri dan kanan. Masih belum dapat tangkap (faham) saranan Farriel sebentar tadi.

"Macam ni. Contoh, ada empat jenis sistem ekonomi dunia, kan? Kita ambik contoh sistem ekonomi terancang atau komunisme. Pengasas, Karl Marx. Kau lukis la muka dia. Kat rambut dengan jambang dia yang panjang tu, kau tulis la ciri-ciri sistem ni, pros and cons dia ke.... Bila dah macam ni, baru la kau rasa best nak belajar."

Lakaran wajah di A4 yang ada iras-iras Karl Marx sudah lengkap ditulis dengan fakta mengenai komunisme, siap dan dialih ke tepi. Farriel mula melakar imej lain pula.
Aku pulak tuliskan fakta-fakta yang berkenaan, walaupun kadang-kadang rasa ‘bersalah’ sebab kena tulis atas lukisan Farriel yang superb tu. Memang seronok belajar dengan cara macam ni. Yelah… orang kata two heads are better than one.

"Okay, I’m off!" ujar Farriel. Pensel di tangan diletakkan ke lantai. Dia menggeliat. Membetulkan urat sendi yang berselirat.

Hah? Dah nak tidur ke? Muka jam dinding yang bulat, aku pandang. Tiga pagi dah? Seperti malam-malam sebelumnya, acara tidur ni memang bukan acara kegemaran aku.

"Kau tidur kat sofa, aku kat katil," perintah Farriel.

"Ei, tak gentleman langsung la kau ni, Iz!"

"Gentleman tak gentleman. Aku gentleman dengan pompuan yang aku sayang aje."

"Ah! Takde, takde. Tak aci la guna kuasa veto macam tu! Kita ‘osom’ dulu. Siapa menang dapat katil. Kalah tidur kat sofa."
Farriel depa tangan. "Terserah…."

Aku gosok kedua-dua belah tapak tangan. Berharap nasib menyebelahiku malam ni. Dua malam berturut-turut aku dah tidur kat sofa. Dua malam sebelumnya, aku cup cepat-cepat katil. Tengok aku dah melingkar macam ular sawa batik atas katil, Farriel nak tak nak terpaksa bawa bantal dan badan yang hangin satu macam ke sofa. Aku sengih dan berguling-guling atas katil, meraikan kemenangan merebut katil king size.

"Ooo… som!"

Batu. Batu. Seri.

"Ooo… som!"

Air. Air. Seri lagi.

"Ooo… som!"

Matahari.

"Oit, Iz… mana boleh guna simbol matahari!"

"Aik, tu… kau pun guna matahari. Apa kes?"

Tangan kanan aku tarik ke belakang badan semula.

Begitu juga Farriel.

"Ooo… som!"

Batu. Batu. Seri lagi?

"Ala… apa asyik sama aje ni?" gerutuku.

Farriel angkat bahu.

"Ala… dah la! Malas nak layan kau. Aku nak tidur!" kata Farriel. Cepat aje kakinya melangkah ke katil.

"Ei, tak adil la macam ni! Selagi tak ada ‘keadilan’, kau tak boleh tidur."

"Lantak la dengan keadilan kau tu. Aku nak tidur. Good nite!"

Farriel tarik selimut dan pejam mata.

Aku geleng kepala. Malam ni aku tak nak tidur atas sofa. Apa nak jadi, jadi la! Dia sedap-sedap melingkar atas katil, aku mengerekot atas sofa. Tak adil! Aku panjat katil.
"Bangun!" jeritku sambil melompat-lompat atas katil.

Farriel yang elok-elok baring, tercampak ke bawah gara-gara keanjalan spring katil. "Woi! Gila apa?"

Aku jelir lidah dan tunjuk ‘peace’.

Terbelalak mata Farriel tengok perangai Ad yang dah macam spesies ungka mengamuk jam tiga pagi ni.

Lepas bertekak dalam setengah jam, last-last kami capai kata sepakat. Tak sorang pun boleh tidur atas katil, mahupun sofa. Dua-dua tidur atas lantai. Senang cerita.

"Iz…" panggilku. Mata masih terkebil-kebil melihat siling bilik.

"Hmmm…" jawabnya yang berbaring di sebelah kiri kaki katil.

"Sampai bila Hana nak duduk sini? Aku bukan tak suka dia. Tapi, hari-hari macam ni, masak la aku!" keluhku. Hari-hari kena berebut katil, berebut bilik air, berebut cermin. Nak pakai baju pun dalam bilik air. Tak best la….

"Entah. Kau pujuk la dia. Biar dia balik rumah papa cepat."

"Bukan aku tak pujuk. Masalahnya adik kau tu punya hati, limpa, jantung, paru-paru diperbuat daripada batu."

"Relaks la. Tak lama lagi balik la dia tu! Hana mana boleh berpisah dengan mama lama-lama."

Ye la…. Moga-moga betul la telahan Si Farriel tu.

Diam. Selimut aku tarik paras dada. "Good nite!"

"Nite!"



MATA Farriel dan aku melekat pada skrin TV LCD 42 inci, tengok filem I’m Not Single. Ada hikmah juga Hana datang rumah ni. Dapat juga aku merasa tengok TV skrin rata ni.

Dalam diam-diam, aku tergelak sendirian. Tak tengok cerita Melayu konon. Sekali hari tu, aku bukak VCD cerita Puteri Gunung Ledang. Dari mula cerita sampai nak habis, tak bergerak-gerak dari tempat duduk. Lepas tu, terus kemaruk nak tengok cerita Melayu. Kirim salam aje la kat Channel HBO Astro dengan VCD dengan DVD berlambak kat rak tu.

Bila tengok cerita I’m Not Single ni, aku teringat pulak kisah aku dengan Farriel; kami kahwin pun atas sebab keluarga. Tapi ending filem ni, aku dah boleh agak; mesti happy ever after. Kalau tak, orang mengamuk, bakar panggung. Tapi ending cerita aku, aku masih tak tau lagi. Tak berani nak pasang angan-angan setinggi langit. Tak berapa berani juga nak hadapi kenyataan yang payau.

Bunyi kunyahan popcorn dari mulut Farriel membuatkan tumpuanku pada skrin terganggu. Bekas popcorn aku ambil darinya.

"You’re on diet!" marahku. Baru aku nak seluk bekas popcorn tu, sepantas kilat Farriel merampas kembali ‘popcorn’nya itu.

"Hari ni hari Ahad. Orang bekerja pun cuti. So, diet off!" selarnya seraya menjelir lidah.

Ei, aku potong lidah tu karang, padan muka! Diet off? "Woi! Diet mana ada on off? Kalau macam ni, bilanya kau nak kurus, ha hyppo?"

Isnin sampai Sabtu dia berdiet. Tiba hari Ahad, dibantainya melantak segala macam benda yang ada dalam peti ais. Kalau peti ais tu boleh dimakan, dengan peti-peti ais tu sekali dibahamnya agaknya! Say bye-bye pada target nak kurus dalam masa enam bulan tu.

"Ala, Ad… relaks la! Aku bukannya gemuk lagi pun. Kan dah banyak kilo turun dah ni. Kasi la aku can nak enjoy sikit!" Farriel masih menyumbat popcorn ke dalam mulut.
"Memang la. Tapi kalau kau buang tebiat macam ni setiap hari Ahad, alamatnya naik balik la berat badan kau tu!"

Dah sepuluh kilo turun bulan lepas. Tinggal lima belas kilo lagi nak capai berat ideal, sekali malaun ni buat perangai pulak.

"Syyy… orang tengah concentrate ni."

Farriel mengarah aku diam. Yelah, ikut aje la. Esok lusa, berat naik, target tak sampai, jangan memekak dekat telinga aku. Aku bagi backhand nanti! Jari-jemariku kembali berada di atas kepala.

"Atas kepala kau ada apa?" soalnya dengan mulut penuh.

"Hah?"

"Atas kepala kau ada apa? Bapak kutu? Ke emas? Dari tadi busy aje tangan kau tu!"

"Ntah. Tapi gatal. Kelemumur kut," telahku. Mata masih pada muka Farid Kamil. Hensemnya mamat ni!

Farriel letak popcorn atas meja. Jari-jemari disapukan ke t-shirt. "Meh aku tengok!"

Aku berpaling memandangnya. Muka Farriel serius. Meroyan ke apa mamat ni?

"Meh aku tengokkan. Duduk depan ni."

Jari telunjuknya lurus ke depan. Mengarahkan aku duduk di hadapannya; di atas karpet.

"Buat apa?"

"Cepat la. Arahan veto suami ni!"

Aku diam.

"Ad, dalam kiraan tiga puluh saat…" katanya lagi.

Aku masih berkira-kira kewajaran arahannya itu. Ikut, tak ikut, ikut, tak ikut, ikut… alamak, tak cukup jari nak kira. Isk, kena jugak ke patuh?

"Ad…" panggilnya lagi.

Tapi kali ni aku cepat-cepat bangkit dan duduk di hadapannya. Dah semacam aje bunyi suara dia tu.

"Kau ni kalau aku suruh buat apa-apa mesti lambat sembilan saat. Macam nine seconds delay machine. He he he."

"I’m no machine or robot, okay!"

Duduk aku perbetulkan. Jari-jemari Farriel mula ‘berjalan’ di segenap kepala. Mencari sang kelemumur, punca kegatalan.

"Oui! Besarnya!" jeritnya beberapa minit kemudian.

"Apa yang besar?" soalku cemas.

"Moyang kutu."

"Biar betul!"

"Dummy aje la."

"Ooo…."

Aku kembali menghayati cerita di TV. Popcorn aku capai. Satu-satu aku sumbat ke dalam mulut.

"Kau tau…." Aku mula buka cerita.

"Hmmm?"

"Dulu, aku dengan Siti selalu buat pertandingan siapa punya rambut yang paling banyak kutu."

"Siti tu siapa?" soal Farriel dalam khusyuk menjelajah kepalaku.

"Jiran aku. Yang aku cerita ada ayah penyayang tu…."

"Ooo… then, siapa menang?"

"Ojai!"

"La… Ojai tu datang dari mana pulak?"

"Ojai tu anak tokey kedai makan, tempat aku kerja dulu."

"I see… kau kerja start umur berapa?"

"Sepuluh tahun."

"Tak sekolah?"

"Balik sekolah aku kerja la. Sampai malam. Sebab tu aku pandai masak."

"Ye la tu..." sahut Farriel, menyindir.

"Kalau tak, takkan kau selera aje nak makan!"

"Okey, okey... kau masak memang sedap! Mak ayah tiri kau tak ambik kisah pada kau ke?"

"Tak! Aku bukan darah daging diorang pun. Peduli apa diorang dengan aku."

"Diorang layan kau teruk. Tapi kenapa kau still nak duduk dengan diorang? Tolong sara hidup diorang semua?"

"Diorang aje la satu-satunya famili yang aku kenal. Walaupun diorang boleh masuk kategori kejam, tapi aku sayang diorang."

"Ooo…."

Diam. Hanya Intan Ladyana dan Awal yang berbicara di TV. Scene berganti scene. Masa aku tengok Farid Kamil tengah lapkan rambut Lisa Surihani, aku baru perasan yang tangan Farriel masih berada di atas kepala, dan sudah bertukar rentaknya. Kalau tadi tango, sekarang dah jadi slow dance. Leka dia mengulit dan membelai-belai rambutku. Sehelai demi sehelai rambutku dilurutkannya. Memang mengasyikkan. Sampai aku rasa nak terlena.

"Ada ke kelemumurnya?" soalku teragak-agak.

"Aaa… takde!"

Farriel bagaikan tersentap. Tangannya beralih dari kepalaku.

Aku bangun. Duduk semula ke tempat asalku tadi; di hujung sebelah kanan sofa. Tapi bila tengok Farriel pandang aku lain macam aje, aku terus bangun. "Aaa… nak tengok Hana kejap!"

Cepat-cepat aku melangkah keluar dari bilik. Lain kali aje la tengok cerita tu. Tiba-tiba rasa seram sejuk pulak. Burrr…! Minta-minta Hana bagi aku tidur bilik dia malam ni.

0 comments:

Post a Comment